آشنایی با ضمیرها (Pronouns)

آشنایی با ضمیرها (Pronouns)

درس: آشنایی با ضمیرها (Pronouns)

تعریف:

ضمیرها کلماتی هستند که به جای اسم‌ها به کار می‌روند تا از تکرار مداوم آنها جلوگیری کنند و جملات ما را روان‌تر کنند.

انواع ضمیرها:

1. ضمیرهای فاعلی (Subject Pronouns): این ضمیرها به جای فاعل (کسی یا چیزی که عمل را انجام می‌دهد) در جمله می‌آیند.

– I (من)
– You (تو/شما)
– He (او – مذکر)
– She (او – مؤنث)
– It (آن – برای اشیاء و حیوانات)
– We (ما)
– They (آنها)

2. ضمیرهای مفعولی (Object Pronouns):

این ضمیرها به جای مفعول (کسی یا چیزی که عمل بر روی آن انجام می‌شود) در جمله می‌آیند.
– Me (مرا/من را)
– You (تو را/شما را)
– Him (او را – مذکر)
– Her (او را – مؤنث)
– It (آن را)
– Us (ما را)
– Them (آنها را)

مثال‌ها:

ضمیرهای فاعلی:

– **I** am a student. (من دانش‌آموز هستم.)
– **You** are my friend. (تو دوست من هستی.)
– **He** is a teacher. (او معلم است – مذکر.)
– **She** is a doctor. (او دکتر است – مؤنث.)
– **It** is a cat. (این یک گربه است.)
– **We** are happy. (ما خوشحال هستیم.)
– **They** are playing. (آنها در حال بازی هستند.)

ضمیرهای مفعولی:

– The teacher called **me**. (معلم مرا صدا زد.)
– I saw **you** at the park. (من تو را در پارک دیدم.)
– She gave **him** a book. (او به او یک کتاب داد – مذکر.)
– He helped **her** with homework. (او به او در انجام تکالیف کمک کرد – مؤنث.)
– I found **it** under the table. (من آن را زیر میز پیدا کردم.)
– They invited **us** to the party. (آنها ما را به مهمانی دعوت کردند.)
– We saw **them** at the zoo. (ما آنها را در باغ‌وحش دیدیم.)

ضمیرهای ملکی (Possessive Pronouns):

ضمیرهای ملکی نشان می‌دهند که چیزی متعلق به کسی است.
– Mine (مال من)
– Yours (مال تو/شما)
– His (مال او – مذکر)
– Hers (مال او – مؤنث)
– Its (مال آن)
– Ours (مال ما)
– Theirs (مال آنها)

مثال‌ها:

– This book is **mine**. (این کتاب مال من است.)
– Is this pencil **yours**? (آیا این مداد مال تو است؟)
– That car is **his**. (آن ماشین مال او است – مذکر.)
– The red bag is **hers**. (کیف قرمز مال او است – مؤنث.)
– The cat is licking **its** paw. (گربه در حال لیسیدن پای خود است.)
– The house is **ours**. (خانه مال ما است.)
– Those toys are **theirs**. (آن اسباب‌بازی‌ها مال آنها است.)

ضمیرهای انعکاسی (Reflexive Pronouns):

این ضمیرها برای تأکید بر اینکه فاعل و مفعول یک نفر هستند به کار می‌روند.
– Myself (خودم)
– Yourself (خودت/خودتان)
– Himself (خودش – مذکر)
– Herself (خودش – مؤنث)
– Itself (خودش – برای اشیاء و حیوانات)
– Ourselves (خودمان)
– Themselves (خودشان)

مثال‌ها:

– I did it **myself**. (خودم انجامش دادم.)
– You should take care of **yourself**. (باید از خودت مراقبت کنی.)
– He cut **himself** while shaving. (او هنگام اصلاح، خودش را برید – مذکر.)
– She taught **herself** to play the piano. (او خودش نواختن پیانو را یاد گرفت – مؤنث.)
– The cat cleaned **itself**. (گربه خودش را تمیز کرد.)
– We enjoyed **ourselves** at the party. (ما در مهمانی خوش گذراندیم.)
– They introduced **themselves**. (آنها خودشان را معرفی کردند.)

فعالیت‌های بیشتر:

1.داستان‌سازی با ضمیرها:

– از کودکان بخواهید یک داستان کوتاه بنویسند و در آن از ضمیرهای مختلف استفاده کنند. سپس داستان‌ها را با هم بخوانید و ضمیرها را شناسایی کنید.

2.بازی شناسایی ضمیر:

– جملات مختلفی را روی کارت‌ها بنویسید و از کودکان بخواهید ضمیرهای استفاده شده در هر جمله را پیدا کنند و آنها را با رنگ‌های مختلف هایلایت کنند.

3.تمرین جملات:

– جملات ناقصی به کودکان بدهید و از آنها بخواهید با استفاده از ضمیرهای مناسب، جملات را کامل کنند. مثلاً:
– “Sara is my friend. ___ is very kind.” (She)
– “The dog is hungry. ___ wants food.” (It)
– “Ali and Reza are brothers. ___ play together.” (They)

4.بازی حافظه:

– کارت‌های ضمیرها و کارت‌های جملات را آماده کنید. کارت‌ها را پشت و رو کنید و از کودکان بخواهید کارت‌های ضمیر و جملات مرتبط را پیدا کنند و به هم وصل کنند.

5.نقاشی و توصیف:

– از کودکان بخواهید نقاشی بکشند و سپس نقاشی‌های خود را با استفاده از ضمیرها توصیف کنند. مثلاً: “This is my cat. **It** is very cute.”

جمع بندی:

یادگیری ضمیرها به کودکان کمک می‌کند تا جملات خود را کوتاه‌تر و روان‌تر کنند و از تکرار مداوم اسم‌ها جلوگیری کنند. با تمرین و بازی‌های مختلف، این مهارت به راحتی در ذهن کودکان جای می‌گیرد و به آنها در برقراری ارتباط بهتر کمک می‌کند. با این فعالیت‌ها، کودکان می‌توانند به صورت سرگرم‌کننده و جذاب، ضمیرها را یاد بگیرند و در مکالمات روزمره خود به کار ببرند.

 

 

ثبت‌نام آسان:

ما فرآیند ثبت‌نام را برای شما آسان کرده‌ایم. کافیست به وب‌سایت ما مراجعه کرده و فرم ثبت‌نام  را تکمیل کنید، یا می‌توانید با ما تماس بگیرید تا ما شما را در مراحل ثبت‌نام راهنمایی کنیم.

 

 


 

معرفی دپارتمان زبان کوروش فر

 

دپارتمان زبان کوروش فر با مدیریت میس یاسمن یکی از بهترین آموزشگاه‌های زبان تهران است که به طور ویژه به آموزش زبان کودکان می‌پردازد. در این دپارتمان، با استفاده از روش‌های نوین و جذاب آموزشی به صورت کلاس های  خصوصی و عمومی، کودکان به سرعت و با لذت زبان انگلیسی را فرا می‌گیرند. ما با بهره‌گیری از بازی‌ها، داستان‌ها و فعالیت‌های گروهی، محیطی شاد و آموزنده برای کودکان فراهم کرده‌ایم تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در مدرسه زبان کودکان دپارتمان زبان کوروش فر، از طریق فرم ثبت نام وب‌سایت ما و شماره های درج شده تماس بگیرید.

#بهترین_آموزشگاه_زبان_تهران #مدرسه_زبان_کودکان #دپارتمان_زبان_کوروش_فر #میس_یاسمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه